Most na Wiśle

Płock
52°32'04"N 19°41'29"E (52.534706, 19.691409)
77 m n. p. m.

Pierwszy most przez Wisłę został wybudowany w Płocku w 1838 r. Zaprojektował go inż. Frankowski, a sfinansował Bank Polski. Budowano go dwa lata. Pracami budowlanymi kierował inż. Jan Marek Roza Lajourdie. Był to most łyżwowy. Drewniana konstrukcja spoczywała na 38 łodziach, zwanych łyżwami i dwóch przyczółkach. Most miał 622 m długości, 10 m szerokości, dwie jezdnie i dwa chodniki dla pieszych. W 1853 r. oświetliły go latarnie naftowe. W czasie zimy, gdy pojawiała się kra na Wiśle most był składany i przechowywany w specjalnym porcie na Radziwiu. Statki, łodzie, tratwy płynące Wisłą musiały płacić dość wysokie myto za otwarcie mostu. Około 1887 r. most rozebrano i postawiono nowy. Tafle tego mostu umocowane były na kotwicach i opierały się na blaszanych pontonach. Most był znacznie węższy od poprzednika. Szerokość jego wynosiła tylko 6 m. Most ten przetrwał do 18 lutego 1915 r. W grudniu 1915 r. Niemcy rozpoczęli budowę mostu stałego, wykorzystując przyczółki mostu łyżwowego. Budowa trwała pięć miesięcy. Nowy most miał stalowe przęsła i drewniane filary, jezdnie i chodniki.

W latach 1937-1938 wybudowany został drugi stały most na Wiśle. Był to most żelazny, drogowo-kolejowy, wsparty na betonowych filarach, zaprojektował go Andrzej Pszenicki. Jego osobliwością jest różnica poziomu przyczółków wynosząca kilka metrów – ponieważ droga musi pokonać różnicę między płaskim lewym brzegiem a wysoką skarpą płocką. Z tego powodu każde przęsło jest inne. Most został uszkodzony we wrześniu 1939 r. przez wojsko polskie. W czasie okupacji Niemcy naprawili most, ale w styczniu 1945 r. wycofując się wysadzili cztery przęsła. Przez 5 lat, do czasu odbudowy mostu żelaznego w 1950 r., przeprawa przez Wisłę odbywała się przy pomocy statków „Smolka” i „Wodnik”, pontonów i łodzi. Most funkcjonuje do dziś. Wyremontowany został w 1994 r. Od 2008 r. jest podświetlony w kolorach flagi miasta: żółtym, czerwonym i niebieskim. W tym samym roku przywrócono na moście charakterystyczne latarnie w kształcie litery P (jak Piłsudski). Most nosi imię Legionów Józefa Piłsudskiego.

W 1964 r. wybudowany został most przez Wisłę dla rurociągu naftowego. Most ten funkcjonował 24 lata i został rozebrany.

W latach 2002-2007 zbudowano przez Wisłę Most Solidarności. Jest to most podwieszony, o 2 pylonach zamocowanych w konstrukcji przęseł. Pylony mają po 68,7 m wysokości. Most ma 16 podpór, cztery pasma ruchu, długość z estakadą 1700 m i szerokość 27,5 m. Most ma też dwa chodniki. Wschodni przeznaczony jest również dla wózków inwalidzkich, a zachodni dla rowerów. Odległość do mostu im. Legionów Józefa Piłsudskiego wynosi 2,8 km.

Źródło: Piesze znakowane szlaki turystyczne okolic Płocka. Przewodnik turystyczny.

Internet: http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_im._Legionów_Piłsudskiego

Miejsce znajduje się na szlakach

Pobierz aplikację

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Więcej na ten temat...